De rijke vrek en de arme Lazarus

Gebruikerswaardering:  / 1
ZwakZeer goed 

Als ik het evangelie van vandaag tot mij laat spreken dan treffen mij drie dingen.

Ten eerste. De arme Lazarus lag voor de Poort van de Rijke

Hij kon er dus niet naast kijken. Hij dreigde erover te vallen. En toch zag hij hem niet. Rijkdom dreigt de mens blind te maken. Misschien ken je dat parabeltje.

Een arme kwam in het huis van een rijke en vroeg wat hij zag door het vensterraam. De rijke antwoordde dat hij vele mensen zag. Toen hield de arme de rijke een spiegel voor en vroeg wat hij zag. "Alleen mezelf" zei de rijke.

De arme dacht na: een spiegel is toch ook een beetje vensterglas. Het is wellicht het zilver dat ons de medemens belet te zien. Rijkdom kan ons blind maken voor de arme.

Bij ons ligt de arme niet voor de deur, maar hij komt dagelijks in onze huiskamer binnen langs de TV. Vaak halen we de schouders op. Er is toch niets aan te doen. Wij kunnen dat niet oplossen. Inderdaad maar dat vraagt het evangelie niet. Wij moeten de problemen niet oplossen maar wij moeten wel proberen te doen wat wij kunnen doen. De arme Lazarus was immers tevreden met de kruimels van de tafel van de rijke.

 

Ten tweede: ik weet niet of het u opgevallen is dat de harteloze rijke in het evangelie geen naam heeft. Maar de arme wel.

In onze wereld is het andersom: de rijken hebben naam, zijn gekend en bekend. Voor God niet zegt de bijbel. De harteloze rijke is geen naam waard. Hij telt niet voor God. De arme heeft een naam. Hij die niemand is voor de wereld is iemand voor God.

En weet je wat de naam Lazarus betekent: "God helpt".

Eigenaardig Lazarus - god helpt - God lijkt helemaal niet te helpen of toch.... de arme kan de weg zijn waarlangs God de rijke helpt om zijn harteloosheid af te leggen, een andere mens te worden.

Franciscus van Assisi was van rijke afkomst. Hij leefde er ook heel rijkelijk op los met zijn vrienden. In de buurt van Assisi buiten de stad verbleven ook veel melaatsen. Arme stakkers die de dood in hun lijf droegen. Op een van zijn tochten te paard door de Umbrische vlakte stootte hij op een melaatse. Hij stond vlak voor hem. Hij wilde in een reflex wegspringen. Maar iets in hem weerhield hem. Hij ging naar de melaatse toe, gaf hem een geldstuk en kuste hem. Sinds die dag kwam er een totale omkeer in Franciscus leven. De arme melaatse gehad Franciscus leven veranderd. De arme heet Lazarus: God helpt. In de armen helpt God ons om betere mensen te worden. Jezus vereenzelvigt zich met de arme.

 

Ten derde: In de pijniging van de hemel vraagt de rijke aan Abraham dat hij iemand uit de hemel zou zenden naar zijn 5 broers om hen te waarschuwen opdat ze niet eveneens in deze plaats van pijniging terecht komen. Maar Abraham sprak: "Ze hebben Mozes en de profeten, laat ze naar hen luisteren".

Zijn wij mensen uit het rijke westen niet de vijf broers van de Rijke. Soms hoor je de mensen zeggen: "Der moest nog maar eens een oorlog komen dan zouden de mensen wel veranderen". Neen zegt het evangelie: we moeten niet wachten tot er een of ander onheil uit de hemel komt. Maar we moeten luisteren naar het woord van de bijbel dat ons geschonken wordt. Gij hebt Mozes en de profeten en Jezus zelf. Luister naar hen.

 

Een waarschuwing aan ons adres om Gods woorden ernstig te nemen.

31e zondag door het jaar (A)

  • Eerste lezing: Mal. 1,14-2,1-2.8-10
  • Tweede lezing: 1 Tes. 2,7-9.13
  • Evangelie: Mt. 23,1-12
  • Preken: 34
  • Vieringen: 0
  • Downloads:

32e zondag door het jaar (A)

  • Eerste lezing: Wijsh. 6,12-16
  • Tweede lezing: 1 Tes. 4,13-17
  • Evangelie: Mt. 25,1-13
  • Preken: 35
  • Vieringen: 0
  • Downloads: