Met geld vrienden maken (2004)

In 1961 werd in het heldenpark in Tel Aviv een standbeeld onthuld. Daar is heel wat rond te doen geweest. Want het gedrag van Oskar Schindler, voor wie het standbeeld werd opgericht, was niet onbesproken. Nogal wat mensen vonden dat een corrupte collaborateur en rokkenjager zulke eer niet verdiende. Nogal wat mensen konden er met hun verstand niet bij dat zo'n man als held werd vereerd en als voorbeeld werd gesteld. Hij leek dus op de onrechtvaardige rentmeester uit het Lucasevangelie. Ook die wordt geprezen, ondanks zijn laakbaar gedrag.

Ik kan me voorstellen dat ook de leerlingen van Jezus perplex stonden. Wellicht waren ze verbijsterd toen de onrechtvaardige rentmeester hun als voorbeeld werd gesteld. Zij, Jezus' leerlingen, goedbedoelende en vrome joden, zouden een voorbeeld moeten nemen aan een corrupte rentmeester die daarenboven schaamteloos chantage pleegde? Ondenkbaar. Even ondenkbaar als dat wij de aanpak van Jean-Pierre Van Rossem of de gewiekstheid van Lernaut en Hauspie tot de onze zouden moeten maken. Of de schaamteloze aanpak van de handelaars en onderdrukkers uit de tijd van de profeet Amos.
Lucas dist ons dus geen gemakkelijk evangelie op. En hij weet dat ook. Hij weet dat de kans bestaat dat deze parabel verkeerd begrepen wordt. Want waarover gaat het?

Het gaat onder andere over de relatie tussen geld en God. En dan zijn we allemaal soms wel wat traag van begrip. Dan zijn we op onze hoede. Dan durven we ons wel eens van den domme houden. Daarom voegt Lucas er nog wat uitleg bij. Om alle misverstanden te vermijden. Hij voegt aan de parabel nog enkele woorden en uitspraken van Jezus toe over hoe je met geld moet omgaan. En eigenlijk is het heel eenvoudig. Eigenlijk komt het hier op neer: als geld niet langer een middel is, maar een doel, als geld een god wordt, dan laat je God los. Want er is maar plaats voor